dimecres, 25 de novembre del 2009

Com s'aprèn segons la teoria constructivista i el constructivisme social?


Les Teories Constructivistes associen l'aprenentatge amb la construcció del coneixement per part de l'alumne, és la manera com es processa el pensament el que el determina. El llenguatge i el pensament són el punt fort segons el corrent sociocultural; per als genetistes tenir en compte l'estadi evolutiu de l'alumne és primordial i per als computacionalistes el binomi alumne-tecnologia és la clau per a l'aprenentage. Per això, en aquesta concepció pedagògica es considera que l'alumne costrueix els seus aprenentatges tot relacionant els continguts que ja coneix amb els nous que se li presenten.
Les activitats educatives predominants per aconseguir els aprenentatges són els mapes conceptuals i la construcció individual d'interrelacions que la'lumne fa dels diferents temes. Es construeixen idees de manera individual, d'uns coneixements sobre d'altres de previs que es relaciones i encaixen com una gran xarxa de coneixement individual

En el cas de les comarques de Catalunya podríem dir que treballem sota l'òptica d'aquestes teories si fem fer a l'alumne una Webquest sobre les comarques de Catalunya en la què han de fer una cerca i recopilació d'informació a través dels hiperenllaços que conté i processar la informació en el format convingut (Powerpoint, llibre virtual...) Amb aquesta activitat estem aplicant els tres corrents: fem servir el llenguatge (verbal i visual) com a vehicle comunicatiu, es treballa en grups i amb eines informàtiques.

Segons el Constructivisme Social es considera que l'alumne aprèn quan participa de manera contextualitzada treballant o resolent tasques sobre un tema o problem i que ho fa, no només pensant en el què ell sap, sinó en el que saben també els demés. Es realitzen activitats col.laboratives per adquirir els objectius determinats.

Aquest corrent valora molt la informació que cada persona dóna sobre un coneixement existent i les considera bàsiques per poder generar un nou coneixement. Això significa que, per poder arribar a construir de manera social aquests coneixements s'hauran de realitzar activitats que tinguin com a objectiu l'acord conjunt sobre els diferents continguts i informacions que cada membre del grup aporta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada